Elindultak a nyári táborok - titkos ajtók nyomában
A Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Gyakorló Általános Iskola alsó tagozatosaiból verbuválódott táborozók tettek látogatást intézményünkben 2021. június 16-17-én, a nyári szünet első két napján. Különleges alkalom volt ez a két nap, mert az eddigi legfiatalabb, csoportosan érkező látogatóink 4. osztályos tanulók voltak, ezúttal azonban 2-3. és 1. osztályosok kukkantottak be a raktárak mélyére. Mint mindig, ezúttal is a nagyobbak fantáziáját aVármegyeháza volt börtönében kialakított raktárak kötötték le: a gyerekek kipróbálhatták, hogy mennyire lehetett bátor dolog sötét cellában ücsörögni és milyen jól szigetel a papír.
A levéltár könyvtárában megpihenve az elsősök rövid bevezetés után elkészíthették saját nemesi címereiket: volt, aki a főzőtudománya miatt, volt aki a focitudása miatt kapott "nemesi" rangot. Néhányan azonban látva a régi könyvek sokaságát, inkább arról érdeklődtek, hogy melyik könyv a legnagyobb, melyik a legkisebb, melyik a legrégibb és van-e már 2021-es kiadású könyvünk. Komoly kritikaként fogalmazódott meg ugyanakkor az egyik látogató részéről, hogy vonatos és autós könyvünk nincs...
A második és harmadik osztályosok a térképekkel ismerkedtek. Nagyon izgalmas volt számukra megtapasztalni, hogy mennyire nehezen lehet tájékozódni Lázár deák térképén, vagy egy 18. század második felében készült országtérképen, hiszen a számukra legegyértelműbb viszonyítási pont, a Balaton sem úgy néz ki, mint ahogy ők ismerik. Ezt követően ki-ki kedvének megfelelően választott elfoglaltságot: voltak, akik elmerültek a térképek részleteiben és voltak, akik megpróbálták kirakni a Tolna megyét ábrázoló kirakónk egy-egy járását. Két kislány Vertics Ferenc térképillusztrációjához talált ki történetet - szerintük a halfarkú kecskeegyszarvú azért néz hátrafelé rémülten, mert épp valaki elől menekül. (Hogy mennyire rátapintottak az illusztráció mitológiai hátterére, érdemes elolvasni a görög Pán történetét.)
A két alkalom alatt sok fontos kérdés merült fel a gyerekek részéről. Kérdeztek arról, hogy mennyi "papírunk" van, mi van a dobozokra írva, hogy miért nem lehet megfogni a papírokat és könyveket kesztyű nélkül, van-e kisegér és miért használunk csapdát méreg helyett. Szintén fontos kérdés volt, hogy hol vannak a "titkos ajtók" (vannak, de már nem használjuk őket) és kit lehetett hívni a könyvtárban levő régi telefonon (például az alispán hivatali szobáját). A legfontosabb kérdés azonban az volt: "És mondd!.... Te ITT laksz?! És nem félsz a sötétben egyedül?"
A gyerekek hosszú és fárasztó tanéven vannak túl, az új és különleges élményekre azonban nyitottak még a napközis táborban is. Fontos azonban, hogy lehetőséget kapjanak az egyéni döntésre a személyiségüknek megfelelő elfoglaltságok önálló kiválasztásában. A nyári táborokban több lehetőség van arra is, hogy egy-egy érdekesebb problémát a maguk ritmusában, időtől nem kényszerítve oldhatnak meg. Ha foglalkozásszervezéskor sikerül ezeket szem előtt tartani, akkor a levéltárak olyan izgalmas helyekké válhatnak a kicsik számára is, ahová szívesen jönnek és ahová a későbbiekben már kicsit ismerősként térhetnek vissza.
Új hozzászólás