Jelenlegi hely
Megállapodás a minisztériummal 1987-ben
Címkefelhő
- 1848-as forradalom (1)
- 1956 (3)
- 1960-as évek (1)
- 1961 (2)
- 1969 (1)
- 1970-es évek (1)
- 1972 (1)
- 1980-as évek (2)
- 20. század (16)
- adatbázis (1)
- AdatbázisokOnline (5)
- aktakaland (63)
- anyakönyv (2)
- anyakönyvek (1)
- Archives Portal Europe (1)
- Bálint Ferenc (1)
- Bekény István (1)
- Blogtalálkozó (3)
- címereslevél (1)
- Co:Op (15)
- Community as Opportunity (15)
- Community az Opperotunity (1)
- COOP (15)
- Creative Europe (1)
- családfa (2)
- Családkutatás (6)
- családtörténet (3)
- egészségügy (2)
- életmód (1)
- Emergé (1)
- emigráció (1)
- Érdekes iratok (1)
- Erdély (4)
- Esterházy család (1)
- esti hírlap (1)
- fénykép (1)
- foreign researchers (1)
- forrásfeltárás (1)
- fotógyűjtemény (1)
- fotók (1)
- gasztronómia (4)
- gazdaságtörténet (1)
- genealógia (3)
- hadiárva (1)
- hadigondozás (1)
- hadigyámolt (1)
- haladó kutatás (3)
- Hazafias Népfront (1)
- helytörténet (2)
- Honvédelem (1)
- I világháború emlékév (1)
- I. világháború (7)
- II. világháború (2)
- interjú (9)
- írástörténet (1)
- iskolai verseny (1)
- járvány (1)
- kalandok a levéltárban (1)
- katonaállítási lajstrom (2)
- kiállítás (1)
- KISZ (1)
- Kőbánya (1)
- Kőbányai Sör- és Malátagyár (1)
- kommunizmus (3)
- konferencia (2)
- könyvtár (1)
- Közalkalmazottak Szakszervezete (1)
- középkor (2)
- kutatás (1)
- levéltár-látogatás (1)
- levéltár-pedagógia (2)
- Levéltárak Országos Központja (1)
- levéltári törvény (1)
- levéltártörténet (2)
- Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaság (2)
- Magyar Hirdető (2)
- Magyar Nemzet (1)
- Marék Antal (1)
- mikrofilm (2)
- MNL Hajdú-Bihar Megyei Levéltára (1)
- MNL HBML (1)
- mormonok (1)
- nemzetközi kutatás (1)
- néprajz (1)
- Népszava (1)
- névváltoztatás (1)
- Nők Lapja (1)
- online kutatás (9)
- örmények (1)
- papírgyár (1)
- Papíripari Vállalat (1)
- Politikatörténeti Intézet Levéltára (1)
- rendezvény (2)
- Roadshow (1)
- sjató (1)
- Sörgyári Dolgozó (1)
- Székelyföld (1)
- szocializmus. (2)
- társadalomtörténet (2)
- tervrajz (3)
- újkor (1)
- vállalati újság (1)
- Veszprém Megyei Levéltár (1)
- videókészítés (1)
- Visszapillantó: Sajtó és levéltár (17)
- Vitézi Rend (1)
- Workshop (1)
Keresztes Csaba
Különösen kirívó volt a közgyűjteményi ágazatban dolgozók alacsony bérszínvonala.
A három közgyűjteményi terület, a múzeumok, a könyvtárak és a levéltárak 1987. évi bérezési viszonyai ismerjük. Míg ebben az évben az országos átlagbér már nettó havi hatezer forint körül alakult, a közművelődési könyvtárakban dolgozók átlagos bérszínvonala 4347 forint volt. A múzeumi dolgozók átlagosan 4162 forintot vihettek haza. A levéltárosok – érdekes – valamivel jobban álltak: 5398 forintot kerestek havonta.
(Ezek az adatok hangsúlyozottan átlagot jelentenek, ugyanis nagy különbségek voltak a különböző megyei, illetve az országos levéltári intézmények fizetései között.)
A gazdasági-társadalmi gondokat, és a bérfeszültséget észlelve a közgyűjteményi területet felügyelő minisztérium 1987 elején megállapodást kötött a közalkalmazottakat tömörítő szakszervezettel.
Jelzet: MNL OL XXXIV–1–f Levéltári sajtófigyelő–1987 (22. doboz)
A sematikusan megfogalmazott, és csak az általánosságokat közlő cikk mellett rendelkezésünkre áll az egyezmény szövege is (MNL OL XIX–I–9–b–587–1987.)
A megállapodás szövegéből egyértelműen kiderül, hogy azt „a szakmai feladatok jobb megvalósítása és a dolgozók élet- és munkakörülményeinek javítása céljából” kötötték. A dokumentum tartalmazta azt is, hogy a közgyűjteményekben és a közművelődésben dolgozó közel 30 000 ember munkája „jelentős értékeket közvetít a társadalom számára, és fontos társadalompolitikai hatást gyakorol a lakosság tudatára, magatartására.” A romló gazdasági körülmények miatt volt szükség az új szervezeti és együttműködési formák kialakítására, szögezték le a preambulumban.
A terjedelmes, minden lényeges szempontot érintő dokumentum három fő részből, és alájuk sorolt pontokból állott.
Az első fejezetben a társadalmi-politikai és a szakmai szempontokkal kapcsolatos feladatokat foglalták össze, a tartalmi munka megújításának szükségességétől kezdve a továbbképzések biztosításán át az új (számítógépes) technikák bevezetéséig.
A második rész tartalmazta az életszínvonal emelésére vonatozó célkitűzéseket. A felek kijelentették, hogy – idézve szó szerint – „első helyen tartják napirenden a központi bérintézkedésre vonatkozó javaslatokat”. A kormányzati döntés után gondoskodnak annak „demokratikus” felosztásáról. Ezen túlmenően kezdeményezik a tanácsok alá tartozó intézmények dolgozóinak bérfejlesztését. Az egyéb szociális jellegű juttatások megadásának lehetőségét is felvetették, ezen belül a területi pótlékét, a pályakezdők személyi kölcsönét, a továbbképzési célú utazási kedvezmény megadásáét, a letelepedési segélyét, vagy éppen a lakásépítési munkáltatói kölcsönét. A helyettesítési díjak egységesítése mellett még szerepelt a „soron kívüli” gépkocsi-beszerzés elősegítése is.
A harmadik fejezet az együttműködés szervezeti és tartalmi módszereit foglalta magában. Ennek első pontja alapján javaslattevő, véleményező, ellenőrző szervként megalakították a Közművelődési Dolgozók Munkabizottságát. „A megállapodásban meghatározott feladatok megvalósításában a szakszervezet támaszkodik a bizottság munkájára” – nyilvánították ki egyértelműen. Ezen túlmenően az aláíró felek vállalták, hogy egymást mindenben kölcsönösen tájékoztatják, munkaterveiket egyeztetik, a napirendi téma alapján a testületi üléseikre a másik fél képviselőit meghívják. A legvégén kijelentették, hogy „e megállapodás alapján az időszerű feladatok a Művelődési Minisztérium és a Közalkalmazottak Szakszervezete éves munkaterveiben kerülnek meghatározásra, amelyek végrehajtását a Felek rendszeresen értékelik. Az öt évre szóló együttműködési megállapodás végrehajtását a szakszervezet kongresszusát megelőző évben együttesen tekintik át.”
A megállapodás tehát nem garantálta a bérek rendezését: azt a vonatkozó kormánydöntéstől tették függővé.
Ráadásul az egyezményben foglaltak sem váltak valóra: a következő években a helyzet tovább romlott a területen dolgozók helyzete. 1988 végére az országos nettó átlagbér ugyan 6900 forintra emelkedett, azonban az inflációs hatás miatt a társadalom az életszínvonal csökkenését volt kénytelen elviselni. Ezt az átlagos bérszintet a közgyűjteményi dolgozók bérezése továbbra sem érte el. A teljes költségvetési szféra bérszínvonala 1988-ban átlagosan 14%-al maradt el az ún. „anyagi ágakéhoz” képest. Ez a különbség a közoktatásban és közművelődésben dolgozók esetében még nagyobb volt: kb. 15-20%-os.
1989-ben végrehajtottak ugyan egy „automatikusnak” nevezett 4%-os bérfejlesztést, azonban az éves infláció ennél magasabb lett, ezért hatása nem érvényesült. (Egyedül a műszaki és természettudományi végzettségű diplomások bérét emelték központilag jelentős mértékben, mely lépés erős ellenérzést váltott ki az egyéb végzettségűek között.)
A rendszerváltozás időszakában, a felgyorsuló politikai és gazdasági átalakulások között, a közgyűjteményi terület tovább veszített társadalmi súlyából és az anyagi jellegű színvonalból.
A könyvtárak, múzeumok, levéltárak – szakmai tevékenységük feltételeit tekintve – megközelítették a működés kritikus alsó határát. Csak igen komoly intézményi és helyi erőfeszítésekkel tudták elérni, hogy tevékenységüket a stagnálás és ne a visszaesés jellemezze. 1990 tavaszára intézmények a pénzügyi elvonások miatt tartalékaikat felélték, külső támogatásaikat kimerítették, sőt több helyen „drámai helyzetről“ tettek említést. Néhány intézményben a működésképtelenség veszélye miatt felmerült időleges bezárásnak vagy a részleges működtetés gondolata is. Több helyen csak létszámleépítéssel tudták a beígért további bérfejlesztést biztosítani.
E gazdálkodási nehézségek ellenére is figyelemre méltó szakmai célok valósultak meg, s ez elsősorban a közgyűjteményekben dolgozó szakemberek felkészültségét, hivatástudatát, a nemzeti értékeink megőrzésében és bemutatásában vállalt kötelezettségük teljesítését dicséri.
Következtetésként elmondható, hogy az 1987 elején aláírt megállapodás nem érte el a kívánt hatást. A kormányzat és a felelős minisztérium érzékelhető és értékelhető jó szándéka ellenére, az ország teljesítőképességének romlása miatt, a közgyűjteményi területet a megfogalmazottakkal ellentétes hatások érték.