A két világháború között, a Pest vármegye Trianon után című kiadvány szerint, nagy fejlődés következett be a gazdaságban és a kultúrában is. „Az utolsó tíz esztendő alatt ötven esztendő munkáját végezte el a vármegye társadalma. Épített és nevelt a mai társadalom; épített, hogy a jövő nemzedéknek vasbeton alapzatú hajlékot adjon és nevelt, hogy a kultúra erős falait testben és lélekben még erősebb nemzedék megvédhesse.” Mindez összhangban állt azzal, hogy lassan az ország is magára talált; ám az 1920-as évek második felében felgyorsuló fejlődésnek az 1929 őszén bekövetkező válság véget vetett, először főként a még mindig nagy jelentőséggel bíró mezőgazdaságot sújtva.
Pest megye korabeli gazdasági és kulturális életét e helyen lehetetlen lenne összefoglalni, érdemes viszont felhívni arra a figyelmet, hogy elhelyezkedésénél fogva ebben az időszakban a megye vált a magyar légi közlekedés központjává. 1937-ben, Magyarország első nemzetközi színvonalú repülőtereként, megnyílt a budaörsi repülőtér, majd, annak problémái miatt (pl. ködös terület, rossz látási viszonyok és rossz megközelíthetőség), 1942-től megkezdődött a ferihegyi repülőtér kialakítása. Ez évtől működött a Dunai Repülőgépgyár Rt. is, amelynek gyári repülőtereként megépült a tököli repülőtér.
Ismert, hogy a korszakban a kormányzat milyen nagy hangsúlyt fektetett az oktatás fejlesztésére, illetve hogy kiemelkedően gazdag és sokszínű volt a kulturális élet. Ennek hatásai természetesen a megyében is jelentkeztek, a problémákkal együtt. Nagy gondot okozott a gyerekek iskolai mulasztása, a tanítóhiány, illetve az iskolaépületek zsúfoltsága és lerobbantsága, amelyet 1926 után valamelyest sikerült orvosolni azzal, hogy a megye 97 településén építettek vagy újítottak fel iskolát. Az iskolai rendszeren kívüli népművelést szintén fontosnak tartották, valamint a vármegye kiemelten kezelte a testnevelés ügyét is.